Forfatter:
Knut Vareide
Arbeidsrapport:
11 - 2005
Utgiver: Telemarksforsking
Utgitt:
2005
Oppdragsgiver:
NHO Telemark
Fagområde:
Regional utvikling
Prosjektnr.:
20050140
Prosjektleder:
Knut Vareide
Pris, kr:
200 - Bestill trykt rapport
ISSN:
0802-3662
Denne evalueringen baserer seg på analyse av data fra fire kilder:
I tabellen under er hovedresultatene fra evalueringen oppsummert.
Tabell 1: Ytelsesindikatorer for programmet.
|
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
Antall brukere |
471 |
743 |
772 |
728 |
715 |
862 |
876 |
Prosentvis andel som var helt fornøyd |
63 |
65,4 |
67,3 |
58,9 |
60,9 |
62,7 |
65,5 |
Prosentvis andel av brukerne som etablerte bedrift |
31,9 |
39,9 |
47,4 |
52,7 |
46,4 |
47,3 |
51,8 |
Beregnet antall etableringer blant brukerne |
150 |
297 |
366 |
384 |
332 |
407 |
454 |
Antall etableringer hvor kontorene har hatt stor betydning |
44 |
92 |
112 |
102 |
77 |
108 |
132 |
Antall etableringer hvor kontorene har hatt en viss betydning |
NA |
122 |
156 |
175 |
136 |
172 |
170 |
Antall som fortsatt arbeider med etableringsideen |
NA |
193 |
223 |
147 |
143 |
193 |
155 |
Markedsandel, andel nyetableringer som har fått veiledning fra kontoret |
10,9 |
23,4 |
23,1 |
20,5 |
24,2 |
22,2 |
17,1 |
Telemarks plassering blant fylkene når det gjelder etableringsfrekvens |
17 |
11 |
9 |
17 |
16 |
11 |
15 |
Antall brukere økte sterkt fra 862 i 2003 til 876 i 2004.Det har aldri tidligere vært så mange brukere av tjenestene til etablererkontorene.
Kundetilfredsheten har blitt bedre
Kundetilfredsheten var litt bedre i 2004 enn året før. I 2004 var 65,5 prosent av brukerne helt fornøyde med tjenestene.Dette var en økning fra 2003, da 62,7 prosent av brukerne var helt fornøyde. I de syv årene dette har blitt målt, er det bare i 2000 at andelen helt fornøyde kunder har vært høyere.
Flere oppgir å ha startet ny virksomhet
Andelen av brukerne som oppga å ha etablert bedrift i 2004, var på 51,8 prosent.Dette er en økning fra 2003, da 47,3 prosent oppga å ha startet ny virksomhet.Dette er det nest høyeste nivået som er målt.Bare i 2001 var det flere som startet opp, 52,7 prosent.
Flere mener assistansen fra kontoret hadde stor betydning
Andelen av de som etablerte bedrift, som samtidig oppga at etablererkontorene hadde stor betydning, økte fra 26,5 prosent i 2003 til 28,8 prosent i 2004.Dette er det høyeste nivået siden 2000.
Markedsandelen, dvs andelen av de nyregistrerte bedriftene i foretaksregisteret som oppga å ha benyttet tjenester fra etablererkontorene, sank fra 22,2 prosent i 2003 til 17,1 prosent i 2004.Etablererkontorene har imidlertid høyere markedsandel blant de som ikke registrerer seg i foretaksregisteret, her er markedsandelen 25,6 prosent.Det er imidlertid avdekket at kontakten med etablererkontorene underrapporteres, slik at den faktiske markedsandelen ligger på 25-30 prosent.
Telemark sakker likevel akterut når det gjelder etableringsfrekvens
Etableringsfrekvensen i Telemark (antall nyregistrerte bedrifter i foretaksregisteret i forhold til totalt antall bedrifter) i 2004 lå under gjennomsnittet i Norge.Telemarks rangering blant fylkene i Norge er nr 15 av 19 fylker.
Konklusjonen er at kvaliteten og ytelsen fra etablererprogrammet er bedre i 2004 enn i de foregående årene.Nesten alle indikatorene er kraftig forbedret fra 2003 til 2004. Den beregnede effekten av programmet er 20 prosent sterkere enn året før. Likevel har dette ikke gitt seg utslag i at antall etableringer i Telemark har blitt forbedret i forhold til andre fylker.Det har vært registrert flere nye foretak på landsbasis i 2004 enn i 2003, men økningen i Telemark er svakere enn landsgjennomsnittet.Dette kan skyldes at andre faktorer har bidratt negativt for utviklingen av nyetableringer i Telemark, eller at andre fylker har tilsvarende opplegg som er minst like effektive som i Telemark.