Røde Kors-prosjektet Nettverksguide Telemark er satt i gang som et samarbeidsprosjekt i fem Telemarkskommuner (Skien, Porsgrunn, Bø, Sauherad og Nome) med formål å etablere nye nettverk for personer med psykiske lidelser, tidligere rusmisbruk eller som har sonet i fengsel. I tilknytning til Nettverksguide Telemark er det inngått avtale om et utviklingsprosjekt med formål å beskrive ”beste praksis” for samarbeid mellom offentlige instanser og frivillige organisasjoner. Prosjektet varte til utgangen av 2007, og Nettverksguide gikk da over til fast drift i de aktuelle kommunene. Denne rapporten har til formål å evaluere prosjektet. Den viktigste datakilden er intervjuer med sentrale aktører som prosjektdeltakere, ansatte og frivillige i Røde Kors og ansatte i samarbeidsinstanser så som kommuner, DPS mv. I tillegg kommer skriftlig materiale i den
grad det har vært tilgjengelig.
Den første hovedproblemstillingen er formulert på følgende måte: Hvordan fungerer prosjektet i praksis, i forhold til formålet, som er å gjøre deltakerne bedre rustet til å mestre hverdagen?
Erfaringene fra Tokke, hvor Nettverksguideprosjektet ble nedlagt etter mindre enn ett års drift, bør tas hensyn til ved etablering av tilsvarende prosjekt i små kommuner. Erfaringene kan sammenfattes i tre hovedpunkter:
· Prosjektet bør være godt forankret i lokallaget. Samarbeid med lokallag i nabokommuner bidrar til mindre sårbarhet.
· Lokalt samarbeid bidrar også til å redusere effekten av ”gjennomsiktige” forhold i små kommuner.
· Det vil være hensiktsmessig med en større stillingsandel for koordinator, noe som også taler for samarbeid mellom flere kommuner
Den andre hovedproblemstillingen er som følger: Hvordan bør en modell for samarbeid mellom offentlige instanser og Røde Kors være for å gjennomføre nettverksarbeid, først og fremst for de aktuelle målgruppene i Nettverksguideprosjektet? Modellen skal omfatte organisering på lokalt og sentralt nivå.
Ut fra erfaringer fra både utviklingsarbeidet og prosjektperioden, foreslår vi en ”minimalistisk” samarbeidsmodell. Det innebærer få faste, formelle møteplasser mellom offentlig ansatte og Røde Kors. Men på ledernivå tilrår vi formalisering, slik at gjensidige forpliktelser og forventninger blir tydelig avklart gjennom kontrakt m.v. Til å ivareta kontakt nedover i samarbeidende organisasjoner bør Røde Kors ha en ansatt kontaktperson som er godt synlig og lett tilgjengelig. Ut fra erfaringer i prosjektperioden og fra utviklingsarbeidet, tilrår vi at slikt samarbeid bør være sak til sak orientert. Vi legger med andre ord ikke opp til formelle møtesteder på mellomleder- og saksbehandlernivå. Men selv om vår modell innebærer liten grad av formalisering av møteplasser, legger vi til grunn at ad hoc preget dialog vil gi ansatte økt innsikt i mulighetene som ligger i nettverksarbeid. Derfor er det grunn til å forvente at dialogen bidrar til å øke motivasjonen for samarbeid.