Naturarven som
verdiskaper er et
verdiskapingsprogram fra Miljøverndepartementet utviklet i samarbeid med
Kommunal- og regionaldepartementet for perioden 2009-2013, med det formål å øke
verdien av verneområder og andre naturområder med spesielle kvaliteter.
Programmet skal legge til rette for at slike områder blir en viktig ressurs for
sosial, kulturell, miljømessig og økonomisk utvikling, og at områdene gir
grunnlag for sysselsetting og verdiskaping basert på naturarven, samtidig som
de forvaltes slik at naturens mangfold blir tatt vare på.
Telemarksforsking
gjennomfører en følgeevaluering av verdiskapingsprogrammet på oppdrag fra
Miljødirektoratet. En del av oppdraget har vært å utvikle og gjennomføre et
årlig rapporteringssystem rettet mot hovedprosjektene i programmet. Dette
notatet sammenfatter og analyserer resultatene fra fjerde og siste rapportering
(2013), men inneholder også en sammenstilling av tidligere årsrapporter
(2010-2012). Avslutningsvis er det også utarbeidet noen anbefalinger i forhold
til videre arbeid på området.